Tuesday, January 24, 2012

1.4 - Tip memilih buah durian

Sekiranya anda ingin memilih durian yang dijual digerai tepi jalan atau dimana-mana sahaja, saya syorkan supaya anda mengikut langkah pemilihan yang berikut. :

Pemilihan buah durian adalah berdasarkan kepada 3 bahagian yang utama :

1. Bahagian tangkai - pastikan tangkai masih baru / terasa melekit apabila digosok pada permukaan tangkai.   Sekiranya tangkai sudah lama, biasanya layu dan kecut. Ini menandakan buah telah lama gugur dan tidak segar lagi.
Lihat permukaan tangkai, bulatan pertama didalam tangkai adalah menentukan biji dan bulatan kedua menandakan isi, samada tebal atau nipis.

2. Bahagian Duri dan kulit durian  - pastikan duri durian masih keras dan tajam, ia menentukan buah amsih segar lagi, manakala warna kulit tidak berubah kepada kekuningan. sekiranya perlu goncang buah sekiranya berbunyi, ia menentukan isi masak sepenuhnya terutama D24 ( biasa mengkal). 
Jika pandai urutan dari atas kebawah juga boleh digunakan untuk menentukan buah masak.

3. Bahagian bawah durian - pastikan buah tidak merekah dan busuk. elakkan dari memilih buah durian yang pecah, ini kerana buah tidak mempunyai aroma sebenar kerana telah mengalami proses penyusutan kualiti buah.

* Tip yang terbaik - minta penjual buah ,mengopekkan buah durian yang anda pilih dan makan disitu. ia dapat mengelakkan buah yang dipilih bila dibawa pulang akan menjadi mengkal/busuk/keras/isi nipis
Sekiranya anda ingin membawa pulang kerumah, pastikan buah yang dipilih bersaiz sederhana dan ikuti langkah seperti diatas.

No comments:

Post a Comment