Wednesday, January 25, 2012

1.5 - Pemilihan Anak Benih Durian

Faktor pemilihan anak benih durian perlu diberikan perhatian semasa membeli dinurseri dan perlu disahkan ketulenannya. Pastikan pilih pokok yang disyorkan dan membeli di agensi /nurseri yang diiktiraf oleh Jabatan Pertanian. Setiap nurseri yang menjual mesti mempunyai sijil ketulenan baka yang dikeluarkan oleh Jabatan Pertanian.
Antara kriteria anak benih durian yang perlu dipilih ialah :

1. Pilih anak benih/pokok yang mempunyai tunas sisi ketiak daun yang aktif dan cepat membesar.
2. Pilih anak benih/pokok yang berdaun tua keseluruhannya dan elakkan dari memilih daun yang pucuk muda/sederhana muda. Sekiranya daunnya masih muda ,anda perlu menjaga sehingga pokok berdaun tua dan selepas itu barulah boleh ditanam.
3. Pilih pokok yang telah mencapai umur 10 bulan keatas atau 30 cm keatas. Pokok ini boleh diketegorikan sebagi pokok yang sesuai ditanam.
4. Pastikan pokok tidak dijangkiti penyakit atau kekurangan unsur zat nutrien. Ia boleh mengakibatkan pokok bermasalah apabila ditanam dikebun.
5. Pastikan pokok mempunyai batang utama yang tegap dan tidak condong. Pokok cepat membesar dan aktif.
6. Pilih pokok yang mempunyai batang pangkal yang besar dan tegap. Ia banyak menyimpan makanan dan cepat mengeluarkan tunas baru.
7. Elakkan dari membeli pokok yang akarnya telah keluar dari polibeg. Ia boleh mengakibatkan pokok terencat dan lambat untuk membesar.

Ini adalah sebagai tip untuk pemilihan anak benih dinurseri dan saya galakkan anda mencuba tip ini.

sebarang masalah boleh email komen/email pada saya.

No comments:

Post a Comment