Monday, January 30, 2012

1.7 - Tip pilih anak pokok durian

Penanaman pokok durian klon perlu diberikan perhatian terutama dari segi pembelian anak benih dan kesihatan pokok. Ini perlu dilihat dan diberikan keutamaan supaya hasil yang diperolehi 7 tahun akan datang adalah seperti yang diharapkan dan dijangkakan. Oleh itu, sumber benih yang dibeli perlu tulen dan disahkan oleh pakar yang tahu mengenainya. Sekiranya tidak, masalah pasti akan timbul dikemudian harinya dan ini akan membazirkan masa dan tenaga.
Dengan ini, saya akan nyatakan serba sedikit teknik bagaimana memilih anak benih yang baik yang boleh dijadikan panduan.

Pemilihan anak benih durian yang baik

1. Pilih pokok yang disyorkan untuk ditanam dan keutamaan mencari anak benih durian adalah dari agensi kerajaan seperti UPM, JPertanian, MARDI, Pertubuhan Peladang, RISDA dan nurseri swasta yang diiktiraf oleh Jabatan Pertanian .
Sila tanyakan pada pekerja nurseri samada anak benih klon mendapat pengiktirafan dari Jabatan Pertanian  atau tidak.

2.Pilih anak benih durian yang disyorkan atau pilihan sendiri yang terbaik. Tentukan klon durian yang hendak dibeli dan bilangan anak benih yang diperlukan.
Pastikan memilih lebih dari 2 jenis klon durian untuk pendebungaan berbantu yang dapat menambahkan hasil buah durian kelak.

3. Pastikan anak benih yang dibeli mencapai umur 10 bulan keatas atau ketinggian 30 cm. Ini adalah kerana anak benih ini adalah amat sesuai ditanam dikebun dengan cara penjagaan yang optimum dan berterusan.
Pokok jenis ini akan cepat tinggi dan cepat membesar.

4. Anak benih durian perlu bebas dari sebarang tanda-tanda jangkitan penyakit, kekurangan unsur baja dan keadaan pokok yang terbantut. Ini penting untuk memastikan anak benih sihat dan tiada sebarang masalah apabila ditanam kelak. Masalah akan tetap ada cuma ianya perlu dikurangkan.
Pokok yang berpenyakit akan mengundang kepada masalah untuk membeli racun kulat dan serangga dan menyebabkan peningkatan kos penjagaan. Ini akan menyukarkan kerja penjagaan sekiranya terlalu banyak serangan penyakit seperti kanker/ bengkak cerana, ulat pengorek batang dan hawar daun.

5. Pastikan memilih daun pucuk yang tua/matang/hijau tua/daun subur kerana telah melalui proses kesuburan dan kelasakkan samada pada akar, pokok dan tunas. Anak benih seperti ini adalah amat sesuai ditanam kerana akarnya telah bersedia untuk mencari makanan dan membesar.
Manakala daun tua itu sebenarnya telah mendapat zat makanan yang secukupnya semasa proses tumbesaran.

6. Pastikan anak benih mempunyai pucuk tua yang menegak keatas dan bukannya melempai/condong ketepi. Ini kerana bagi memastikan pokok cepat mengeluarkan tunas sisi yang  tegap dan membesar dengan pantas.
Pokok yang menegak mempunyai kekuatan untuk mengeluarkan tunas baru dan menghasilkan zat nutrien yang cepat dicerna oleh pokok.Selain itu, pokok mempunyai kekuatan ranting atau dahan yang kuat apabila mengeluarkan buah nanti.

7. Elakkan dari membeli pokok yang telah pecah tanah polibegnya atau akar telah putus.serangan kulat mudah dan pokok biasanya mempunyai jangkahayat yang pendek.

1 comment: