Monday, December 20, 2010

Pokok nangka

POKOK NANGKA

PENGENALAN

Buah Nangka adalah tergolong dari famili Moraceae dan ianya amat sesuai ditanam dikawasan tropika. Musim berbuah boleh berubah bergantung kepada faktor iklim semasa dan kesuburan pokok. Ianya berbuah sepanjang tahun dengan mula mengeluarkan hasil yang baik selepas 3 tahun ditanam.
Nama saintik bagi pokok nangka ialah Artocarpus Hytereophylus. Manakala jarak tanaman yang sesuai bagi pokok manggis ialah 9 m x 9 m dengan menggunakan sistem segiempat sama.
Bagi anak pokok nangka yang baru ditanam, kerja penyelenggaraan seperti kerja menyiram, kawalan rumpai, pembajaan, pemangkasan dan kawalan penyakit serta perosak perlu dilakukan secara berterusan bagi menjamin pengeluaran buah yang baik dan berkualiti.
Pokok nangka mudah dibiak dengan menggunakan kaedah cantuman matatunas. Pokok yang berjaya dicantum perlu diletakkan dibawah naungan dan sesuai ditanam apabila pokok berumur 5 bulan dan keatas selepas dicantum.
Pokok Nangka yang disyorkan ditanam adalah seperti J27, J29, J30, J31, J33, Nangka Mastura USM 2000, CJ 3 dan CJ 6. Buah nangka boleh dimakan segar dan diproses.

No comments:

Post a Comment