Monday, December 20, 2010

Pokok durian

PENJAGAAN POKOK DURIAN

PENGENALAN

Pokok Durian mempunyai dua musim buah yang utama dalam setahun iaitu pada bulan Jun hingga Ogos bagi musim pertama dan musim berikutnya pada bulan November hingga Januari.
Durian tergolong dalam famili Bombacaceae dan nama saintifiknya ialah Durio zibethinus Murr.

Di kalangan penggemar buah-buahan tempatan, buah Durian dikenali sebagai Raja Buah disebabkan ianya mempunyai rasa yang pelbagai dan unik serta bau yang kuat. Diantara klon buah Durian yang amat popular dan digemari ialah seperti klon D2 ( Dato Nina ), D7, D24 , D99 ( Kop Kecil ), D101 ( IOI ), D168  ( Mas Muar/ Hajah Asmah ) , D159 ( Moon Thong), D175 ( Udang Merah ), dan D197 ( Raja Kunyit ).

Bagi pembiakan pokok durian pula, ianya mudah dibiak dengan menggunakan kaedah Cantuman Matatunas dan Baji. Ianya dibiak dengan menggunakan pokok penanti dan matatunas dari pokok baka yang terpilih. Selepas cantuman, pokok yang telah berjaya dicantum boleh ditanam diladang apabila mencapai umur 7 bulan ke atas. Pokok durian boleh mengeluarkan hasil apabila mencapai umur kematangan, iaitu 5 tahun hingga 7 tahun selepas penanaman.
Buah durian mempunyai pelbagai rasa seperti rasa lemak, manis, pahit dan berkrim.

No comments:

Post a Comment